torsdag 22. oktober 2009

Jeg skal bli en WWOOFER!

I dag har jeg kjøpt en nyttig bok. Når jeg kjøpte denne boken kjøpte jeg også medlemskap som wwoofer og en arbeidsforsikring som skal gjelde når man wwoofer! Men hva er wwoofing for noe da?


Nå skal du få høre.. I Australia bor mange familier på farmer og gårder rundt kysten, men spesielt i innlandet er det mange slike gårder. Nå har det seg slik at disse menneskene trenger litt hjelp til å utføre de daglige plikter og arbeidsoppgaver som måtte dukke opp på et slikt sted, de har rett og slett ikke tid nok til å gjøre alt selv! Ofte har de barn og trenger kanskje en barnevakt? Der kommer backpackerne inn! Mot å jobbe 4-6 timer hver dag, med en fridag i uka, blir backpackerne tilbudt kost og losji. Ofte får man da en egen hytte, campingvogn eller eget rom i familiens hus med eget bad. Man blir behandlet som et familiemedlem, og får ulike arbeidsoppgaver. Selvom man ikke tjener penger på å arbeide på den måten, tror jeg at det er en helt spesiell opplevelse! På denne måten får man oppleve det ekte Australia!

Jeg har lest om mange forskjellige wwoofer-vertsfamilier, de skriver nemlig en slags kontaktannonse i denne boka jeg har kjøpt. Her står litt om familien, hvordan de bor og hva de forventer av en wwoofer, og hva arbeidsoppgavene består av. Jeg har søkt/sendt mail til tre forskjellige familier, og håper de gir meg et positivt svar. Det er vanlig å dra dit og være på et prøveopphold på noen dager før man blir enige om videre opphold. Planen min er å prøve det ut på et sted i nærheten av Brisbane, og være der en uke eller to, før jeg så reiser etter de andre nordover mot Cairns. Vi vil gjerne tilbringe tid med våre canadiske venner før de reiser hjem til Canada i slutten av november.

Hvis jeg trives med dette, og det er noe jeg tror jeg vil, så er det noe jeg kommer til å gjøre iblant iløpet av denne turen tror jeg. Av de tre familiene jeg sendte mail til, har to av de masse dyr inkludert hester, og den siste familien har masse naturopplevelser å skryte av. Hun fortalte om bortgjemte vannhull og fantastiske fossefall i gåavstand fra hjemmet hennes. Så nå har jeg betalt for en natt til i Brisbane, og egentlig håper jeg på svar fra vertsfamiliene i kveld slik at jeg kan reise i morgen eller så fort som mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar