lørdag 26. september 2009

Sydney er herlig

Den første dagen, etter vi hadde sovet hele formiddagen og fram til fem på ettermiddagen pga de masete svenske jentene holdt oss våkne hele natta, dro vi ut på en restaurant for å spise middag. Klokka ti kom det et band på scenen, og vi satt helt forrerst så vi fikk ganske god kontakt med de. Så i pausene sine kom de bort til oss for å prate, og de var skikkelig hyggelige. To mannfolk på ca 30 som spilte der hver torsdag, begge født og oppvokst i Sydney. Vi kom med ønskelåter og sang med, og han ene prøvde å få oss opp på scenen med de, men det ville vi jo ikke, hehe. De gav oss endel råd for hvor ting var bra og hva som var oppskrytt osv. Gøy å prate med “innfødte”!


I går dro jeg på Citywalk, aleine. Dvs, det var jo nesten 30 andre folk som dro, men ingen av mine norske følgesvenner ble med. Var egentlig en veldig grei løsning å gå aleine, på den måten var man mer “nødt” til å prate med andre mennesker, og jeg ble kjent med flere kjempehyggelige folk! De kom fra Tyskland, Sverige, Canada og USA (nærmere bestemt Los Angeles!). Vi gikk og vi gikk og vi gikk og tok en million bilder av ting jeg ikke kommer til å huske hva er. Jeg har skritteller på mobilen min (har forresten fått australsk nr og bruker ikke mitt norske lenger for de som ville vite det) og den fortalte meg at i går gikk jeg 24 000 skritt og ca 17 km. Det er langt det! Og tenk på hvor korte beina mine er! Men det var veldig verdt det. Vi så Operahuset, Royal Garden, Hyde Park og masse mer. Etter gåturen var det en gratis øl til hver nede i baren i kjelleren på hostellet (som forresten er veldig stor og bra! veldig partyparty!) og de serverte oss tilogmed gratis mat! Det var så deilig, jeg gikk akkurat å tenkte at jeg skulle kjøpt meg noe chips/pommes frites å spise bare for å spise litt før middag, men så plutselig stod det glovarm chips og dip på bordet foran meg! Herlig…




Disse fuglene levde vilt i Royal Garden. Når vi lokket de med potetgull kom de flyvende ned og satte seg på armen! Kjempestilig! Plutselig var vi omringet av disse svære fuglene, og de begynte å skrike mye, så vi ble litt skeptiske og gikk videre.
I dag vasket vi klær. Hadde nemlig ingen rene sokker, ingen rene truser, og veldig få topper. Så det var deilig å få rent tøy i sekken igjen. Så når klærne var rene og tørre (takk og lov for tørketrommel, og heldigvis krympet ingenting), dro vi ut. Vi tok en buss (som var GRATIS, hva skjer med denne byen??) til havna ved operahuset, og tenkte vi skulle gå til Darling Harbour, som er havnen ved siden av den, men det var litt lenger enn vi trodde. Tror vi brukte en time, og måtte spørre om veien tre ganger. Men vi kom fram til slutt. Planen var å gå på Sydney Wildlife Park og Sydney Aquarium, så det gjorde vi. Så endel ekle dyr, edderkopper og andre giftige insekter, slanger og andre reptiler. Akvariumet var mye bedre enn det i Singapore. Her hadde de haier som var så utrolig stygge og svære! Jeg ble helt sjokkert, de ligna faktisk på slemme versjoner av de i Stor Ståhai. Grisesvære, jeg kan ikke få sagt det nok. I tillegg gjorde det buede glasset sånn at de virka mindre enn de egentlig var. Det stod at de egentlig var 25% større enn vi så de. Hadde jeg møtt en sånn når jeg bada hadde jeg dødd av skrekk før han rakk å spise meg.


I morgen går turen videre til Byron Bay. Håper jeg. Vi har nemlig ikke bestilt verken tog eller fly, eller kjøpt bil. Vi har heller ikke fiksa overnatting. Vi er spontane og gærne! Veit ikke når jeg får internett igjen, men det er ganske lett tilgjengelig på hostellene har jeg skjønt. Dessuten er det internettkafeer på hvert hjørne, så tror ikke det er noe problem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar