lørdag 19. desember 2009

Great Ocean Road

I går kveld kom jeg “hjem” fra turen min, utslitt og solbrent etter to hele dager med busstur. Man glemmer hvor store avstandene er her i Australia! I løpet av turen på to dager har vi kjørt over 100 mil.

Den første dagen var det elendig vær. Guiden sa han hadde ikke hatt en så dårlig dag på flere år, og det bare pøste ned med regn. Alle hadde tatt på seg shorts og t-skjorte, fordi dagen før var det 40 grader og solsteik! Resultatet var at jeg holdt på å fryse halvt ihjel i regn og vind og ca 16 grader, men beit tenna sammen som den gode turisten jeg er, og gikk ut av bussen for å ta bilder av flotte steinformasjoner i sjøen, nemlig de tolv apostlene som de så populært heter. På turen var vi i underkant av 20 mennesker, og jeg ble kjent med mange av de. Har nå ca ti nye facebook venner som jeg sikkert kommer til å glemme hvem er om to måneder!
meg og steinene
fire av de tolv apostlene
london bridge
Etter vi var ca to centimeter unna å kjøre på en selvmordskenguru som hoppa ut i veien, kom vi fram til huset vi skulle overnatte i. Det var igrunn MYE bedre enn forventa, fordi når de sa vi hadde et hus for oss selv, så jeg for meg et forlatt hus i skogen med tjue flekkete madrasser strødd på gulvet. Vi hadde hver vår seng med rent sengetøy, et kjøkken og en stue med TV, som forsåvidt aldri ble skrudd på. På kvelden satt vi rundt bordet i stua og spilte kort og drakk litt goon. En veldig internasjonal gruppe, med masse forskjellige kulturer! Det var en franskmann, fem tyske jenter, to spanske gutter og ei spansk jente, ei fra australia (port macquarie!), ei jente og en gutt fra England, to jenter fra Irland, ei jente fra Norge (ja, det var meg..) og to japanske gutter. Og dette var bare de jeg kom på i farta! Hun ene tyske jenta hadde faktisk møtt en norsk gutt fra Bergen og forelska seg i han på turen. Jeg lovte å hjelpe henne å skrive et brev til han på norsk, etter jeg hadde forklart henne fenomenet bergensere og hvor selvopptatte og skravlete de er. Neida. Joda.
kortspillgjengen
Dag to begynte SÅ mye bedre med en gang vi så sola kikke fram bak skyene. For å være på den sikre siden hadde alle som frøs dagen før kledd på seg dobbelt så mye denne dagen, og ingen tok på solkrem, noe som resulterte i at alle neser og kinn var røde når turen var over. Man kan vel si at jeg var verst. Uansett, på dag to så vi McKenzie Falls og The Balconies. Vi stoppa også i et naturreservat og hoppa rundt etter de over hundre kenguruene som prøvde å slappe av under trærne. Dro også på vinsmaking på Best Winery, og jeg smakte på den beste hvitvinen jeg noengang har smakt. Jeg prøvde til og med å finne ut hvor man kan få tak i den i Norge, og det nærmeste var i en vinklubb i Sverige. Det er tydeligvis veldig eksklusivt i Europa, mens her nede kosta en flaske under hundrelappen. Typisk at jeg ikke tok med nok penger.
hele gruppa
 
meg hoppebilde
mckenzie falls
vinsmaking
kenguru
 
fest
Så det var turen min til Great Ocean Road. Jeg hadde det alt i alt kjempegøy, og syns det var absolutt verdt det, men det er deilig å være tilbake igjen og. Klarer forresten ikke å fatte at det er julaften om under en uke, jeg eier ikke julestemning i år. Vi skal feire julaften sammen med noen svenske som de andre har møtt, jeg har ikke truffet de enda. Skal visst lage stor middag og alt, så håper det blir bra.
Jaja, god jul’a!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar