mandag 28. desember 2009

Aussie romjul

Siden sist har vi faktisk flytta ut av det fantastiske rommet vi har hatt, med tv og kjøleskap, og flytta inn på et nytt hostell rett nede i gata fra der vi bodde før. Forskjellen er at det nye hostellet er en smule shabby, møkkete, har maur i sengene og er noen dollar dyrere. Hvor er logikken?! Vi måtte flytte fordi YHA var fullbooka til over nyttår, så de hadde ikke plass til oss. Egentlig har jeg og Johanne vært relativt heldig med rommet vårt tror jeg. Det er et stort og fargerikt seksmannsrom i enden av gangen med hyggelige asiatiske og tyske jenter. Så langt har jeg bare funnet to knøttsmå maur i senga mi. Hvor rent sengetøyet er skal vi ikke gå nærmere inn på.
rommet
Andre juledag kom også canadiske Alissa, som vi møtte i Cairns, til Melbourne. Hun hadde forresten booka YHA på forhånd, så hun var heldig og fikk bo der. Den tredje januar skal jo jeg og Alissa reise til Tasmania for å møte Saskia og reise rundt med henne i en ukes tid, så jeg kjenner jeg gleder meg veldig til det. Jeg tror Tasmania er helt utrolig, og ikke like okkupert av turister og backpackere som østkysten av Australia, og New Zealand er. Tassie er en slags urørt og mindre versjon av NZ minus vulkanene, såvidt jeg veit. Saskia har allerede booka leiebil og skaffa telt, så nå skal det campes. Vi vil sove på stranda! Så i morgen skal jeg ut på sovepose-shopping.

Julegaven vår fra guttene i år har allerede blitt flittig brukt. Australia Monopol blir spilt omtrent hver dag, og så langt har Johanne vunnet nesten hver eneste runde, men i sta vant jeg som bare juling. Det er jo faktisk ganske moro det, monopol! Selvom vi føler oss litt nerdete når vi drar fram monopolen i fellesarealet på hostellet..
monopol
På YHA får man rabatterte priser på en haug med greier, og i dag dro jeg og Alissa i svømmehallen. Vi betalte $2,50 for inngang til svømmehall, badstu og boblebad. Det tilsvarer under 15 kroner! Og vi kunne brukt treningsrommet for en dag for ca $13, noe som ikke er så billig, så som backpackere kan vi nok ikke ta oss råd til det. Jeg fikk uansett nok trening av svømminga, siden de bare hadde sånn svøm-fram-og-tilbake-så-fort-du-kan-basseng. Etter bassenget dro vi inn til sentrum og traff Johanne før vi møtte Trine og Henriette (stavanger-jenter vi møtte på flyet ned til Singapore, og som vi har møtt her og der i løpet av turen) som var i Melbourne på “mellomlanding” før de reiser på Great Ocean Road og outbacken. Alltid kos å møte de, veldig hyggelige jenter!
byron
Sånn ellers så går det i samme tralten. Christian er fremdeles den eneste med jobb, han jobber i den lokale baren på hjørnet. Denne baren er vi på nesten hver kveld, og så langt har vi (hvertfall ikke oss jentene) betalt for en eneste drink der! Brett, bareieren, deler ut drikke i hytt og pine og krever ingen betaling. Ikke spør meg hvordan han kan drive bar på den måten, men vi klager ikke vi. En gang i uka får vi også gratis grillmat. Pølser og burgere til alle!
the norwegians

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar