mandag 4. januar 2010

Tassie baby!

Så var vi endelig i Tasmania!!

Jeg og Alissa ankom Tassie i går ettermiddag, og dro umiddelbart ut på The Taste Festival. Dette er en matfestival de har hvert år her i Hobart (hovedstaden i staten Tasmania) og vi rakk akkurat å få med oss den siste dagen! Her hadde alle menneskene i hele Hobart samla seg (jeg tuller ikke, det var INGEN igjen i gatene.. spøkelsesby..), og det var mye opplegg. Det var et digert telt fullt av matboder, vinboder, isboder, kaffeboder og masse mer.. Vi prøvde noe så eksotisk som pizzacone, dvs pizzafyll stappa nedi en sånn kjeks man vanligvis har is i. Det var ekkelt. Ellers var det jo gratis vinsmaking, og selvfølgelig er vi med på alt som er gratis. Etterpå satte vi oss ned og så på et show med masse forskjellige artister. Typ, minisirkus uten dyr. De hadde klovner, mimikere, akrobater, musikere og masse mer. Ble spesielt fascinert av akrobatene! Det var en svensk jente og en irsk gutt som gjorde det sammen, de var dødsflinke.
marked
show
I dag møtte vi Saskia i byen og dro på Cadbury Chocolate Factory. Cadbury er visst de som faktisk oppfant sjokolade slik vi kjenner det i dag! Det ante jeg ikke.. Men de har iallefall fabrikken sin her i Hobart, og vi betalte 30-40 kroner for å komme inn, kikke litt rundt og få gratis sjokolade hvoren vi snudde oss! Greit det! Ikke et veldig imponerende turiststed, men likevel verdt det.
4.jan (21)
Senere var vi invitert på middag til familien til Saskia. Hun har nemlig noen slektninger her nede som hun har vært hos over jul og nyttår. Vi kom dit og de var kjempehyggelige, og også der fikk vi mat servert konstant. Det er så deilig å komme til et hjem og få servert skikkelig mat iblant. Når vi kom hjem til hostellet var Johanne også på plass! Hun tok et senere fly, så hun ankom Hobart først i kveld. Da er vi alle samla og klare for tur!
dinner
alissa og ruby
4th january (12)
Familien til Saskia kunne fortelle oss ganske mye om hva som er verdt å se i Tasmania og hvordan det er lurest å planlegge osv. Vips så hadde vi planlagt en generell reiserute for våre seks dager med bil! Vi reiser i morgen tidlig, så reiser vi opp langs østkysten, helt til toppen, før vi så skal jobbe oss nedover i løpet av fire dager. Langs kysten fins fantastiske strender og turstier/fjellstier. Vi skal blant annet se Wineglass Bay (google it!) og en eller annen strand som er blitt kåra til den nest vakreste stranden i verden! Deretter reiser vi innover i landet og mot Mount Fields, som skal være fantastisk. Her har vi fjellturer, klatring, innsjøer og fossefall. Hele turen skal foregå i en liten Hyundai, og vi skal campe i telt og lage mat på stormkjøkken! Her har du ungdommen nå til dags..

I løpet av denne turen regner vi forresten ikke med å ha særlig dekning på verken telefon eller internett, derfor blir det også lite med blogging før vi kommer tilbake. Nå er jeg nødt til å legge meg, fordi i morgen skal vi opp tidlig og kjøre temmelig langt. Blir litt spennende å kjøre på venstre side av veien! Snakkes om en ukes tid :)