søndag 24. januar 2010

Cowboy, baby!

meg og johanne og hestene
Den første dagen av cowboyskolen var ganske full av inntrykk og nye omgivelser. Vi ankom gården etter to stopp på veien, bruktbutikk for å kjøpe hesteklær og bottleshop’en for å kjøpe noe å drikke på, og der stod ca 20 hester ferdig salt opp og venta på oss. Vi fikk utdelt hester etter erfaring. Johanne rir en hest som heter Cheeky og jeg endte opp med en hest som heter Apache. Han er ikke så pen ved første øyekast, men jeg liker han likevel! Etter en innledning for å fortelle nybegynnere hvordan man signaliserer stopp og gå osv på hestene, dro vi ut på en liten ridetur for å samle opp noen kuer. Det var en fin første-dag. De to neste dagene skjedde mer. Den andre dagen holdt Tim (cowboyen) et slags show/undervisningstime i Natural Horsemanship med et lite føll som bare var noen måneder gammel, og vi red en ganske mye lengre tur for å samle opp sauene inn i en liten innhegning. Vi hadde et lite barrel race (vet ikke hva det er på norsk, konkurranse uansett) på ridebanen etter turen. Senere skulle alle inn i innhegninga og fange hver sin sau, noe som viste seg å være vanskelig! Fullstendig saue-kaos. Vi klipte to sauer, og etterpå slakta vi en sau. Det var ganske vemmelig å se på når de kutta strupen på den og du kunne HØRE blodet sprute, men jeg trodde det skulle være verre. Etterpå hadde vi en liten fotoshoot med sauehodet, som fremdeles var varmt. Dagen etter kutta de opp sauen og viste oss hva som er hva på kroppen. Dag tre var uten riding og isteden dro vi for å lage et gjerde. Det var ikke noe jeg syns var så veldig moro, følte meg ikke helt i form og i tillegg måtte vi gjøre hardt arbeid med å kappe ned et helt tre og fjerne barken og så videre. Ikke god kombinasjon! Etter lunsj dro noen for å luke et eller annet jorde, mens vi som ikke ville slapp å være med. De som gjorde det, de gjorde det for å få en bedre attest etter disse fem dagene slik at de kan finne seg jobb på en gård. Jeg syns det var veldig deilig med fri på ettermiddagen, var ganske utslitt. Her står vi opp halv sju om morgenen, og det er jeg jo ikke akkurat vant med lenger! Har nå vært på ferie i fire måneder og egentlig veldig sjelden stått opp før ti.
klippe sauen
så var sauen død
 
mange på tur
De neste dagene var fulle av aktiviteter og gøy! Vi har vært på diverse kortere og lengre rideturer, vi har kappa ned et tre for å lage gjerde, vi har gjeta både kuer og sauer, vi har wrestla med småkuer (ikke jeg, jeg syntes det var dritskummelt!), kastrert okser og spist ballene deres etterpå, vi har hatt lassokonkurranse og vi har lært å smelle med pisken (sånn drithøyt, høres ut som pistolskudd). Det er veldig masse å fortelle, jeg må bare begrense meg nå. Vi har hatt en kjempefin uke begge to, vi har storkost oss!
jeep
 
tim og didgie 2
svømme med apache

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar